۱۳۹۰ اردیبهشت ۱, پنجشنبه

نقدی بر حاشیه های مصاحبه نوشابه امیری با رسا

مصاحبه جالب توجه خانم امیری با سعید تاجیک و پیامدهای آن، به مصاحبه ایشان با رسانه رسا منجر شد که خود خالی از حاشیه نبود. داستان از این قرار است که نحوه انعکاس تصویر خانم امیری، کمی سوال برانگیز بود  و پیش زمینه های قبلی که درباره رسانه رسا وجود داشت سبب گردید که بهانه ای جدید برای نفی این رسانه  و تحت تاثیر قرار گرفتن موضوع اصلی فراهم شود. تا این جای بحث، چیز عجیب و غریبی رخ نداده و این حاشیه ها متاسفانه عادت روزمره ما در بحث های حاشیه ای جنبش شده است و به قول معروف حکایت ملانصرالدین است که با پسرش به شهری سفر می کرد و به هر طریقی که مسافرت می کردند، مردمان بهانه ای برای مسخره کردنشان پیدا می کردند.


 موضوع در واقع زمانی جالب می شود که یکی از روزنامه نگاران روزآنلاین در صفحه فیس بوک خانم امیری از ایشان می پرسد "موهاتون چی شد؟" و ایشان نیز در پاسخ می گوید: " والا چی بگم!!! براشون ایمیل زدم که دیگه گناهان من را نپوشانند و مرا پشت ضریح امام دوازدهم نگذارند."   این موضوع و این واکنش در رسانه ها و شبکه های اجتماعی دیگر (+، +، +، + ) به سرعت پخش می شود و موضوع تخریب رسانه رسا  قرار می گیرد.
شخصا به خانم امیری حق می دهم که اگر به خاطر پوشاندن موی سرشان، ایشان را درآن ضریح کذایی پیچانده باشند ناراحت شوند و معترض باشند. نه امروز، بلکه همانروز که تصویر ایشان از رسا پخش شد به این موضوع حساس شدم و درباره این موضوع تحقیق کردم و به نتایج زیر دست پیدا کردم:
1-      این ضریح کذایی قاب تصویری رسانه رسا بوده که بعضا برای نشان دادن تصویرمصاحبه کنندگانش استفاده می کند. لذا استفاده از آن قاب تصویری در مصاحبه با خانم امیری طبق عرف آن رسانه بوده و امری غیر اخلاقی نمی تواند تلقی شود هر چند که آن قاب، چندان هم زیبا و حرفه ای نیست.
2-      این ضریح فقط برای خانم های غیرمحجبه استفاده نشده است، بلکه پیش از این حتی برای مصاحبه با آقایان نیز استفاده می شده است. (+ ، +، +، +) و حتی در این مصاحبه (+) عمامه محسن کدیور هم پوشانده شده است.

 
3-      پیش از این، رسانه رسا خانم های غیر محجبه از جمله همکار دیگر ایشان از روزنامه روز آنلاین یعنی خانم فرشته قاضی را بدون سانسور موی ایشان نشان داده است. (+)

4-   از خانم امیری عکس های چندانی در فضای وب منتشر نشده است. معروفترین عکس ایشان همان عکسی است که خود ایشان   در روزآنلاین منتشر نموده، که در آن عکس هم بخش زیادی از موی سر ایشان خود به خود پوشانده شده است.
5-      این اولین مصاحبه خانم امیری با رسا نبوده و پیش از این نیز ایشان با همین قالب ضریح و با همین تصویر با رسانه رسا مصاحبه کرده است (+). پس ایشان با علم به این موضوع که رسا ممکن است از این قالب تصویری استفاده کند با این رسانه مصاحبه کرده است. در واقع خانم امیری اگر در دفعه اول فاقد چنین انتخابی بوده، دفعه دوم که با رسا مصاحبه نموده است با علم و اختیار کامل بوده است و اعتراض ایشان به این قالب تصویری  و ادعای تحمیل سلیقه چندان هم وارد نیست.
در مجموع، برداشت شخصی نگارنده این است که آن ضریح کذایی لزوما به مقصود سانسور نمودن موی خانم امیری نبوده و مسایلی مهمتر از موی ایشان در اصل مصاحبه با رسا و مصاحبه قبلی ایشان با سعید تاجیک وجود دارد که حیف است در میان این هیاهوها گم شود. شخصا  از خوانندگان همیشگی رسانه روزآنلاین و روزنامه نگارانی همچون خانم نوشابه امیری هستم و مشی معتدل و در عین حال پیگیرانه ایشان و همکارانشان را می ستوده ام. طرح این موضوع و نقد مختصری که بر ایشان داشتم نیز بر اساس همین توقعات و انتظارات بوده است. در این وانفسای حاضر که عرصه  بر همه رسانه ها و فعالین داخل و خارج تنگ شده است، شاید بهتر آن باشد که این حاشیه ها را تا آنجا که امکان دارد به حداقل برسانیم و اجازه ندهیم که اهداف اصلی در این میانه گم و پنهان شوند. می توان امیدوار بود که در سایه چنین رویکردی رسا، روزآنلاین و بقیه رسانه ها با رفع نقص های موجود هر یک بتوانند از منظر خود نقشی در گسترش آگاهی داشته باشند و کمکی به پیشبرد جنبش های آزادیخواهانه در ایران داشته باشند.



۲ نظر:

  1. برادرجان از توضیحاتت بسیار ممنون. فقط من یه نکته ای رو توضیح بدم که نوشته من اساسن فقط یه شوخی بود و نه بیشتر. خوب باشی همیشه

    پاسخحذف
  2. آرش عزیز. ممنون از توضیحاتت. لحن پرسش و فضای طرح کاملا حرفهات رو تایید می کند. اما به هر حال این فضاهای تخریب از همین شوخی ها راه می افتد و شوخی شوخی جدی می شود و لینک پشت لینک که فلان اتفاق را دستمایه حاشیه های جدید می کند. و همه این اتفاقات در شرایطی رخ می دهد که هیچ کدام از طرفین آن شوخی اولیه، چنین حاشیهای را نه پیش بینی می کردند و نه توقع داشتند و نه تایید می کنند.

    درک می کنم.اوضاع سختیه که آدم حتی پیج فیس بوکش هم اینقدر حاشیه می تونه ایجاد کنه. به قول معروف هر که بام شهرتش بیشتر، برف مسوئلیتش هم بیشتر :))

    پاسخحذف